Generelle Vilkår og Betingelser


Disse generelle vilkår og betingelser for Thuiswinkel.org er udarbejdet i samarbejde med Forbrugerrådet inden for rammerne af Selvreguleringskoordineringsgruppen (CZ) i Det Sociale og Økonomiske Råd og vil træde i kraft pr. 1. juni 2014.

Indeks:

  1. Artikel 1 - Definitioner
  2. Artikel 2 - Forhandlerens identitet
  3. Artikel 3 - Anvendelighed
  4. Artikel 4 - Tilbuddet
  5. Artikel 5 - Aftalen
  6. Artikel 6 - Fortrydelsesret
  7. Artikel 7 - Kundernes forpligtelser ved fortrydelse
  8. Artikel 8 - Kunder, der udøver deres fortrydelsesret og de involverede omkostninger
  9. Artikel 9 - Forhandlerens forpligtelser ved fortrydelse
  10. Artikel 10 - Udelukkelse af fortrydelsesretten
  11. Artikel 11 - Prisen
  12. Artikel 12 - Aftaleopfyldelse og ekstra garanti
  13. Artikel 13 - Levering og gennemførelse
  14. Artikel 14 - Forlængede varighedstransaktioner: varighed, opsigelse og forlængelse
  15. Artikel 15 - Betaling
  16. Artikel 16 - Klageprocedure
  17. Artikel 17 - Tvister
  18. Artikel 18 - Filialgaranti
  19. Artikel 19 - Yderligere eller afvigende bestemmelser
  20. Artikel 20 - Ændring af de generelle vilkår og betingelser for Thuiswinkel.org

Artikel 1 - Definitioner

Følgende definitioner gælder i disse vilkår og betingelser:

  1. 1. Supplerende aftale: en aftale, hvor en forbruger får produkter, digitalt indhold og/eller tjenester via en fjernsalgsaftale, og en forhandler eller tredjepart leverer disse produkter, digitalt indhold og/eller tjenester i henhold til en aftale mellem den pågældende tredjepart og forhandleren;
  2. 2. Fortrydelsesfrist: perioden, inden for hvilken en forbruger kan benytte sin fortrydelsesret;
  3. 3. Forbruger: en fysisk person, hvis handlinger ikke udføres for formål, der vedrører en handelsvirksomhed, erhverv eller forretning;
  4. 4. Dag: kalenderdag;
  5. 5. Digitalt indhold: data, der produceres og leveres i digital form;
  6. 6. Forlænget varighedstransaktion: en fjernsalgsaftale vedrørende en række produkter og/eller tjenester, hvor forsynings- og/eller købsforpligtelsen fordeles over en periode;
  7. 7. Varigt medium: ethvert middel - inklusive e-mails - der gør det muligt for en forbruger eller forhandler at opbevare information, der er adresseret til ham personligt på en måde, der muliggør dens fremtidige brug eller konsultation i en periode, der er i overensstemmelse med det formål, som informationen er beregnet til, og som muliggør en uændret reproduktion af den opbevarede information;
  8. 8. Fortrydelsesret: muligheden for en forbruger til at annullere en fjernsalgsaftale inden for fortrydelsesfristen;
  9. 9. Forhandler: en fysisk eller juridisk person, der er medlem af Thuiswinkel.org og som tilbyder produkter, (adgang til) digitalt indhold og/eller tjenester til forbrugere på afstand;
  10. 10. Fjernsalgsaftale: en aftale indgået mellem en forhandler og en forbruger inden for rammerne af et system organiseret til fjernsalg af produkter, digitalt indhold og/eller tjenester, hvor der udelukkende eller delvist anvendes en eller flere teknikker til fjernkommunikation op til og inklusive det øjeblik, hvor aftalen er indgået;
  11. 11. Standardformular for fortrydelsesret: den europæiske standardformular for fortrydelsesret, der er inkluderet i bilag I til disse vilkår og betingelser. Forhandleren er ikke forpligtet til at levere bilag I, hvis forbrugeren ikke har fortrydelsesret med hensyn til sin ordre;
  12. 12. Teknik til fjernkommunikation: midler, der kan bruges til kommunikation vedrørende det tilbud, der fremsættes af forhandleren og indgåelsen af en aftale, uden at forbrugeren og forhandleren behøver at være på samme sted på samme tid.

Artikel 2 - Forhandlerens identitet

Navn forhandler: Just Underwear B.V.

Registreret adresse:
Stationsstraat 27B
5121EB Rijen
Holland

E-mailadresse: service@justunderwear.com

CVR-nummer:58608966

Momsnummer:NL853111352B01

Artikel 3 - Anvendelighed

  1. 1. Disse generelle vilkår og betingelser gælder for ethvert tilbud fremsat af en forhandler og for enhver fjernsalgsaftale, der er realiseret mellem en forhandler og en forbruger.
  2. 2. Før indgåelsen af en fjernsalgsaftale vil teksten i disse generelle vilkår og betingelser blive stillet til rådighed for forbrugeren. Hvis dette ikke er rimeligt muligt, vil forhandleren inden fjernsalgsaftalen angive, hvordan de generelle vilkår og betingelser er tilgængelige for inspektion på forhandlerens forretningssted, og at de vil blive sendt gratis til forbrugeren, så hurtigt som muligt, efter forbrugerens anmodning.
  3. 3. Hvis fjernsalgsaftalen indgås elektronisk, vil forbrugeren i modsætning til det foregående afsnit og før indgåelsen af fjernsalgsaftalen blive forsynet med teksten i disse generelle vilkår og betingelser elektronisk, på en sådan måde, at forbrugeren let kan opbevare dem på et varigt datamedium. Hvis dette ikke er rimeligt muligt, vil forhandleren inden indgåelsen af fjernsalgsaftalen angive, hvor de generelle vilkår og betingelser kan inspiceres elektronisk, og at de efter anmodning vil blive sendt til forbrugeren gratis, enten elektronisk eller på en anden måde.
  4. 4. I tilfælde, hvor specifikke produkt- eller tjenesteydelserelaterede vilkår og betingelser gælder ud over disse generelle vilkår og betingelser, gælder andet og tredje afsnit tilsvarende, og forbrugeren kan altid påberåbe sig den gældende betingelse, der er mest fordelagtig for ham i tilfælde af uforenelige generelle vilkår og betingelser.

Artikel 4 - Tilbuddet

  1. 1. Hvis et tilbud er underlagt en begrænset gyldighedsperiode eller er underlagt betingelser, vil dette blive eksplicit nævnt i tilbuddet.
  2. 2. Tilbuddet indeholder en komplet og præcis beskrivelse af de produkter, digitalt indhold og/eller tjenester, der tilbydes. Beskrivelsen er tilstrækkelig detaljeret til at sætte forbrugeren i stand til at foretage en korrekt vurdering af tilbuddet. Hvis forhandleren bruger illustrationer, vil disse være en sand gengivelse af de produkter og/eller tjenester, der tilbydes. Forhandleren er ikke bundet af åbenlyse fejl eller mangler i tilbuddet.
  3. 3. Ethvert tilbud indeholder information, der gør det klart for forbrugeren, hvilke rettigheder og forpligtelser der er forbundet med accept af tilbuddet.

Artikel 5 - Aftalen

  1. 1. Aftalen vil blive indgået, med forbehold for det, der er fastsat i afsnit 4, i det øjeblik, hvor forbrugeren accepterer tilbuddet og de dermed fastsatte betingelser er opfyldt.
  2. 2. Hvis forbrugeren har accepteret tilbuddet elektronisk, vil forhandleren straks bekræfte modtagelsen af accept af tilbuddet elektronisk. Forbrugeren kan ophæve aftalen, så længe denne accept ikke er blevet bekræftet af forhandleren.
  3. 3. Hvis aftalen indgås elektronisk, vil forhandleren træffe passende tekniske og organisatoriske foranstaltninger for at sikre den elektroniske overførsel af data, og han vil sikre et sikkert webmiljø. Hvis forbrugeren er i stand til at betale elektronisk, vil forhandleren træffe passende sikkerhedsforanstaltninger.
  4. 4. Forhandleren kan indhente oplysninger - inden for lovens rammer - om forbrugerens evne til at opfylde sine betalingsforpligtelser samt om fakta og faktorer, der er vigtige for den ansvarlige indgåelse af fjernsalgsaftalen. Hvis denne undersøgelse giver forhandleren grund til at afvise at indgå aftalen, har han ret til at afvise en ordre eller ansøgning, støttet af begrundelser, eller at binde dens gennemførelse til særlige betingelser.
  5. 5. Forhandleren sender til en forbruger, senest ved levering af et produkt, en tjeneste eller digitalt indhold, følgende oplysninger, skriftligt, eller på en sådan måde, at forbrugeren kan opbevare dem på et tilgængeligt varigt medium:
    1. a. Forhandlerens forretningssted, hvor forbrugeren kan indgive klager;
    2. b. Betingelserne, hvorunder forbrugeren kan benytte sig af fortrydelsesretten og metoden til at gøre det, eller en klar erklæring om udelukkelse af fortrydelsesretten;
    3. c. Oplysninger om garantier og eksisterende eftersalgsservice;
    4. d. Prisen, inklusive alle skatter på produktet, tjenesten eller det digitale indhold; leveringsomkostningerne, i det omfang det er relevant, og metoden til betaling, levering eller gennemførelse af fjernsalgsaftalen;
    5. e. Kravene til opsigelse af aftalen, hvis aftalens varighed overstiger et år eller hvis den er ubegrænset;
    6. f. Hvis forbrugeren har fortrydelsesret, standardformularen for fortrydelsesret.
  6. 6. I tilfælde af en forlænget varighedskontrakt gælder bestemmelsen i det foregående afsnit kun for den første levering.

Artikel 6 - Fortrydelsesret

Ved levering af produkter

  1. 1. Ved køb af produkter har en forbruger ret til at ophæve en aftale uden at angive grunde i en periode på mindst 14 dage. Forhandleren har ret til at bede forbrugeren om årsagen til denne opløsning, men forbrugeren er ikke forpligtet til at angive sin(e) grund(e).
  2. 2. Perioden, der er angivet i afsnit 1, begynder dagen efter, at produktet er modtaget af forbrugeren, eller en tredjepart, der er udpeget af forbrugeren, som ikke er transportør, eller:
    1. a. Hvis forbrugeren har bestilt flere produkter: den dag, hvor forbrugeren eller en tredjepart udpeget af forbrugeren modtog det sidste produkt. Forhandleren kan afvise en enkelt ordre på flere produkter med forskellige leveringsdatoer, forudsat at han tydeligt har informeret forbrugeren om dette før bestillingsprocessen.
  3. b. Hvis leveringen af et produkt indebærer forskellige leverancer eller dele: den dag, hvor forbrugeren eller en tredjepart, der er udpeget af forbrugeren, modtog den sidste levering eller den sidste del;
  4. c. Ved kontrakter om regelmæssig levering af produkter i en bestemt periode: den dag, hvor forbrugeren eller en tredjepart, der er udpeget af forbrugeren, modtog det sidste produkt.

Ved levering af tjenester og digitalt indhold, der ikke leveres på et fysisk medium:

  1. 3. En forbruger har ret til at ophæve en aftale, uden at angive grunde, til levering af digitalt indhold, der ikke leveres på et fysisk medium i en periode på mindst fjorten dage. Forhandleren har ret til at bede forbrugeren om årsagen til denne opløsning, men forbrugeren er ikke forpligtet til at angive sin(e) grund(e).
  2. 4. Den i afsnit 3 angivne periode begynder dagen efter, at aftalen blev indgået.

Forlænget fortrydelsesfrist for produkter, tjenester og digitalt indhold, der ikke leveres på et fysisk medium, hvis en forbruger ikke blev informeret om fortrydelsesretten:

  1. 5. Hvis forhandleren ikke har givet forbrugeren de lovpligtige oplysninger om fortrydelsesretten, eller hvis standardformularen ikke blev leveret, slutter fortrydelsesperioden tolv måneder efter afslutningen af den oprindeligt angivne fortrydelsesfrist baseret på de foregående afsnit af denne artikel.
  2. 6. Hvis forhandleren inden for tolv måneder fra startdatoen for den oprindelige fortrydelsesfrist har givet forbrugeren de oplysninger, der er omhandlet i det foregående afsnit, udløber fortrydelsesfristen 14 dage efter den dag, hvor forbrugeren modtog oplysningerne.

Artikel 7 - Forbrugerens forpligtelser i fortrydelsesperioden

  1. 1. I fortrydelsesperioden skal forbrugeren behandle produktet og dets emballage med omhu. Han må kun pakke eller bruge produktet i det omfang, det er nødvendigt for at vurdere produktets art, egenskaber og effektivitet. Udgangspunktet her er, at forbrugeren kun må håndtere og inspicere produktet på samme måde, som han ville have lov til i en butik.
  2. 2. Forbrugeren er kun ansvarlig for produktets værdiforringelse, som skyldes hans håndtering af produktet på anden måde end tilladt i afsnit 1.
  3. 3. Forbrugeren er ikke ansvarlig for produktets værdiforringelse, hvis forhandleren ikke har givet ham alle de lovpligtige oplysninger om fortrydelsesretten, før aftalen blev indgået.

Artikel 8 - Forbrugere, der udøver deres fortrydelsesret og de omkostninger, der er forbundet hermed

  1. 1. En forbruger, der ønsker at udøve sin fortrydelsesret, skal meddele dette til forhandleren inden for fortrydelsesfristen ved hjælp af standardformularen for fortrydelsesret eller på en anden utvetydig måde.
  2. 2. Så hurtigt som muligt, men senest 14 dage efter dagen for anmeldelse som nævnt i afsnit 1, returnerer forbrugeren produktet eller afleverer det til (en repræsentant for) forhandleren. Dette er ikke nødvendigt, hvis forhandleren har tilbudt at afhente produktet selv. Forbrugeren vil under alle omstændigheder have overholdt fristen for returnering af varer, hvis han sender produktet tilbage, før fortrydelsesfristen er udløbet.
  3. 3. Forbrugeren returnerer produktet med alt relevant tilbehør, hvis det er rimeligt muligt i original stand og emballage og i overensstemmelse med de rimelige og klare instruktioner fra forhandleren.
  4. 4. Risikoen og bevisbyrden for korrekt og rettidig udøvelse af fortrydelsesretten påhviler forbrugeren.
  5. 5. Forbrugeren bærer de direkte omkostninger ved returnering af produktet. Hvis forhandleren ikke har erklæret, at forbrugeren skal bære disse omkostninger, eller hvis forhandleren angiver en vilje til selv at bære disse omkostninger, er forbrugeren ikke forpligtet til at bære omkostningerne ved returnering af varer.
  6. 6. Hvis forbrugeren udøver sin fortrydelsesret, efter først eksplicit at have bedt om, at den leverede ydelse eller levering af gas, vand eller elektricitet, der ikke er forberedt til salg, skal gennemføres i et begrænset omfang eller en given mængde i løbet af fortrydelsesperioden, skylder forbrugeren forhandleren et pengebeløb, der svarer til den andel af kontrakten, som forhandleren har opfyldt på tidspunktet for fortrydelsen, i forhold til fuld opfyldelse af kontrakten.
  7. 7. Forbrugeren bærer ingen omkostninger for gennemførelse af tjenester eller levering af vand, gas eller elektricitet, der ikke er forberedt til salg - i et begrænset omfang eller mængde - eller for levering af fjernvarme, hvis:
    1. a. forhandleren ikke har givet forbrugeren de lovpligtige oplysninger om fortrydelsesretten, de omkostninger, der skal betales i tilfælde af fortrydelse, eller standardformularen for fortrydelsesret, eller:
    2. b. forbrugeren ikke eksplicit har bedt om påbegyndelse af gennemførelse af tjenesten eller levering af gas, vand, elektricitet eller fjernvarme i fortrydelsesperioden.
  8. 8. Forbrugeren bærer ingen omkostninger for den fulde eller delvise levering af digitalt indhold, der ikke leveres på et fysisk medium, hvis:
    1. a. forud for levering, han ikke eksplicit accepterede at påbegynde opfyldelsen af aftalen før udløbet af fortrydelsesperioden;
    2. b. han ikke erkendte at have mistet sin fortrydelsesret ved at give sin tilladelse; eller
    3. c. forhandleren undlod at bekræfte denne erklæring fra forbrugeren.
  9. 9. Hvis en forbruger udøver sin fortrydelsesret, ophæves alle supplerende aftaler automatisk.

Artikel 9 - Forhandlerens forpligtelser i tilfælde af fortrydelse

  1. 1. Hvis forhandleren gør det muligt for en forbruger at erklære sin fortrydelse elektronisk, sender han efter modtagelsen af en sådan erklæring en øjeblikkelig bekræftelse af modtagelsen.
  2. 2. Forhandleren refunderer straks forbrugeren alle betalinger, inklusive eventuelle leveringsomkostninger, som forhandleren opkrævede for det returnerede produkt, dog senest inden for 14 dage efter den dag, hvor forbrugeren meddelte fortrydelsen. Undtagen i tilfælde, hvor forhandleren har tilbudt at afhente produktet selv, kan han udsætte refunderingen, indtil han har modtaget produktet, eller indtil forbrugeren beviser, at han har returneret produktet, afhængigt af hvad der kommer først.
  3. 3. For enhver tilbagebetaling vil forhandleren bruge den samme betalingsmetode, som forbrugeren oprindeligt brugte, medmindre forbrugeren accepterer en anden metode. Refusion er gratis for forbrugeren.
  4. 4. Hvis forbrugeren valgte en dyr leveringsmetode i stedet for den billigste standardlevering, er forhandleren ikke forpligtet til at refundere de ekstra omkostninger ved den dyrere metode.

Artikel 10 - Udelukkelse af fortrydelsesretten

Forhandleren kan udelukke fortrydelsesretten for følgende produkter og tjenester, men kun hvis forhandleren klart angav dette, da tilbuddet blev fremsat, eller i det mindste i god tid inden aftalens indgåelse:

  1. 1. Produkter eller tjenester, hvis priser er underlagt udsving på det finansielle marked, som forhandleren ikke har indflydelse på, og som kan forekomme inden for fortrydelsesperioden;
  2. 2. Kontrakter indgået under en offentlig auktion. En offentlig auktion er defineret som en salgsmetode, hvorved en forhandler tilbyder produkter, digitalt indhold og/eller tjenester på en auktion under ledelse af en auktionarius, og hvorved den succesfulde køber er forpligtet til at købe produkterne, digitalt indhold og/eller tjenester;
  3. 3. Servicekontrakter, efter fuld gennemførelse af tjenesten, men kun hvis:
    1. a. gennemførelsen begyndte med forbrugerens udtrykkelige forudgående samtykke; og
    2. b. forbrugeren erklærede at have mistet sin ret til fortrydelse, så snart forhandleren havde fuldført aftalen fuldt ud;
  4. 4. Pakkerrejser, pakkerejser og pakkerundture som nævnt i artikel 7:500 BW og kontrakter om passagertransport;
  5. 5. Servicekontrakter, der giver adgang til indkvartering, hvis kontrakten allerede angiver en bestemt dato eller periode for gennemførelsen og andet end til formål at levere indkvartering, transport af varer, biludlejningstjenester og catering;
  6. 6. Kontrakter vedrørende fritidsaktiviteter, hvis kontrakten allerede angiver en bestemt dato eller periode for gennemførelsen;
  7. 7. Produkter fremstillet i henhold til forbrugerens specifikationer, som ikke var præfabrikerede og blev fremstillet på grundlag af en forbrugers specifikke valg eller beslutning, eller som klart er beregnet til en bestemt person;
  8. 8. Produkter underlagt hurtig forringelse eller med en begrænset holdbarhed;
  9. 9. Forseglede produkter, der af hensyn til sundhedsbeskyttelse eller hygiejne ikke er egnede til returnering, og hvis forsegling blev brudt efter levering;
  10. 10. Produkter, der på grund af deres natur er blevet uigenkaldeligt blandet med andre produkter;
  11. 11. Alkoholiske drikkevarer, hvis pris blev aftalt ved indgåelse af aftalen, men hvis levering kun kan finde sted efter 30 dage, og hvis faktiske værdi afhænger af markedsudsving, som forhandleren ikke har indflydelse på;
  12. 12. Forseglede lyd-/videooptagelser og computerapparater, hvis forsegling blev brudt efter levering;
  13. 13. Levering af digitalt indhold andet end på et fysisk medium, men kun hvis:
    1. a. leveringen begyndte med forbrugerens udtrykkelige forudgående samtykke, og
    2. b. forbrugeren erklærede, at dette indebar, at han havde mistet sin fortrydelsesret.

Artikel 11 - Prisen

  1. 1. I den gyldighedsperiode, der er angivet i tilbuddet, vil priserne på de tilbudte produkter og/eller tjenester ikke blive forhøjet, bortset fra prisændringer i momstariffer.
  2. 2. I modsætning til det foregående afsnit kan forhandleren tilbyde produkter eller tjenester til variable priser i tilfælde, hvor disse priser er underlagt udsving på det finansielle marked, som forhandleren ikke har indflydelse på. Tilbuddet skal henvise til denne sammenhæng med udsving og det faktum, at de nævnte priser er vejledende priser.
  3. 3. Prisforhøjelser inden for 3 måneder efter aftalens indgåelse er kun tilladt, hvis de er resultatet af lovbestemmelser eller bestemmelser.
  4. 4. Prisforhøjelser mere end 3 måneder efter aftalens indgåelse er kun tilladt, hvis forhandleren har fastsat så meget, og:
    1. a. de er resultatet af lovbestemmelser eller bestemmelser; eller
    2. b. forbrugeren er bemyndiget til at opsige aftalen den dag, hvor prisforhøjelsen træder i kraft.
  5. 5. Priser angivet i tilbud på produkter eller tjenester inkluderer moms.

Artikel 12 - Aftaleopfyldelse og ekstra garanti

  1. 1. Forhandleren garanterer, at produkterne og/eller tjenesterne opfylder aftalen, de specifikationer, der er angivet i tilbuddet, de rimelige krav til pålidelighed og/eller brugervenlighed og de lovbestemmelser og/eller myndighedsbestemmelser, der eksisterede på datoen, hvor aftalen blev indgået. Hvis det er aftalt, garanterer forhandleren også, at produktet er egnet til anden end normal betegnelse.
  2. 2. En ekstra garantibestemmelse tilbudt af forhandleren, producenten eller importøren kan aldrig påvirke de lovbestemte rettigheder og krav, som en forbruger kan håndhæve mod forhandleren på grundlag af aftalen, hvis forhandleren undlod at opfylde sin del af aftalen.
  3. 3. En ekstra garanti defineres som enhver forpligtelse fra en forhandler, hans leverandør, importør eller producent, der giver en forbruger rettigheder eller krav, ud over dem, der er fastsat ved lov, i tilfælde af, at han undlader at opfylde sin del af aftalen.

Artikel 13 - Levering og gennemførelse

  1. 1. Forhandleren vil tage størst muligt hensyn, når han modtager og gennemfører ordrer på produkter, og når han vurderer ansøgninger om levering af tjenester.
  2. 2. Leveringsstedet anses for at være den adresse, som forbrugeren oplyser til virksomheden.
  3. 3. Under hensyntagen til det, der er angivet i artikel 4 i disse generelle vilkår og betingelser, vil virksomheden gennemføre accepterede ordrer med effektiv ekspedition, dog senest inden for 30 dage, medmindre en anden leveringsperiode er aftalt. Hvis leveringen forsinkes, eller hvis leveringen ikke kan gennemføres, eller kun delvist, vil forbrugeren blive informeret om dette senest 30 dage efter ordren blev afgivet. I dette tilfælde har forbrugeren ret til at ophæve aftalen gratis og ret til mulige erstatninger.
  4. 4. Efter opløsning i overensstemmelse med det foregående afsnit refunderer forhandleren straks forbrugeren det beløb, han havde betalt.
  5. 5. Risikoen for beskadigelse og/eller tab af produkter påhviler forhandleren indtil leveringstidspunktet til forbrugeren eller en repræsentant tidligere udpeget af forbrugeren og meddelt forhandleren, medmindre dette udtrykkeligt er aftalt andet.

Artikel 14 - Forlængede varighedstransaktioner: varighed, opsigelse og forlængelse

Opsigelse:

  1. 1. Forbrugeren har ret til enhver tid at opsige en uopsigelig kontrakt, der er indgået for regelmæssig levering af produkter (inklusive elektricitet) eller tjenester, underlagt de aftalte opsigelsesregler og en opsigelsesfrist, der ikke overstiger en måned.
  2. 2. Forbrugeren har ret til enhver tid at opsige en tidsbegrænset kontrakt, der er indgået for regelmæssig levering af produkter (inklusive elektricitet) eller tjenester ved udgangen af den faste periode, underlagt de aftalte opsigelsesregler og en opsigelsesfrist, der ikke overstiger en måned.
  3. 3. For så vidt angår kontrakter som beskrevet i de første to afsnit, kan forbrugeren:
    1. - opsige dem til enhver tid og ikke være begrænset til opsigelse på et bestemt tidspunkt eller i en bestemt periode;
    2. - opsige dem på samme måde, som de blev indgået;
    3. - altid opsige dem underlagt samme opsigelsesfrist som den, der er fastsat for forhandleren.

Forlængelse:

  1. 4. En tidsbegrænset kontrakt, der er indgået for regelmæssig levering af produkter (inklusive elektricitet) eller tjenester, må ikke automatisk forlænges eller fornyes i en fast periode.
  2. 5. I afvigelse fra det, der er angivet i det foregående afsnit, kan en tidsbegrænset kontrakt, der er indgået for regelmæssig levering af dagblade eller ugeblade, automatisk forlænges for en fast periode, der ikke overstiger tre måneder, hvis forbrugeren frit kan opsige denne forlængede kontrakt mod slutningen af forlængelsen med en opsigelsesfrist, der ikke overstiger en måned.
  3. 6. En tidsbegrænset kontrakt, der er indgået for regelmæssig levering af produkter eller tjenester, kan kun automatisk forlænges for en ubestemt periode, hvis forbrugeren til enhver tid har ret til at opsige med en opsigelsesfrist, der ikke overstiger en måned og i tilfælde af en kontrakt om regelmæssig levering af dagblade eller ugeblade, men mindre end en gang om måneden, en periode, der ikke overstiger tre måneder.
  4. 7. En tidsbegrænset kontrakt om regelmæssig levering, ved introduktion, af dagblade og ugeblade (prøveabonnementer eller introduktionsabonnementer) forlænges ikke automatisk og afsluttes automatisk ved afslutningen af prøveperioden eller introduktionsperioden.

Varighed:

  1. 8. Hvis den faste periode for en kontrakt overstiger et år, har forbrugeren til enhver tid ret til at opsige, med en opsigelsesfrist, der ikke overstiger en måned, medmindre rimelighed og retfærdighed dikterer, at for tidlig opsigelse af kontrakten ville være uacceptabel.

Artikel 15 - Betaling

  1. 1. For så vidt som ingen anden dato er fastsat i kontrakten eller supplerende vilkår, skal beløb, der skal betales af forbrugeren, betales inden for 14 dage efter begyndelsen af fortrydelsesfristen, eller i mangel af en fortrydelsesfrist inden for 14 dage efter indgåelsen af kontrakten. I tilfælde af en kontrakt om levering af en tjeneste begynder denne 14-dages periode dagen efter, at forbrugeren modtog bekræftelse af kontrakten.
  2. 2. Ved salg af produkter til forbrugere må de generelle vilkår og betingelser aldrig fastsætte en forskudsbetaling på over 50%. Hvor der er fastsat forskudsbetaling, kan forbrugeren ikke påberåbe sig nogen rettigheder overhovedet i forhold til gennemførelsen af den pågældende ordre eller de pågældende tjenester, før den fastsatte forskudsbetaling er foretaget.
  3. 3. Forbrugeren er forpligtet til straks at rapportere eventuelle unøjagtigheder i betalingsdata leveret eller angivet til forhandleren.
  4. 4. Hvis en forbruger undlader at opfylde sine betalingsforpligtelser rettidigt, efter at forhandleren har informeret forbrugeren om den forsinkede betaling, får forbrugeren 14 dage til at opfylde forpligtelsen til at betale; hvis betalingen ikke foretages inden for denne 14-dages periode, vil der blive betalt lovpligtige renter over det skyldige beløb, og forhandleren har ret til at opkræve rimelige udenretslige inddrivelsesomkostninger, han har afholdt. Disse inddrivelsesomkostninger beløber sig til højst: 15 % af ubetalte beløb op til € 2.500; 10 % over de næste € 2.500; og 5 % over de næste € 5.000, med et minimum på € 40. Forhandleren kan foretage afvigelser fra disse beløb og procenter, der er gunstige for forbrugeren.

Artikel 16 - Klageprocedure

  1. 1. Forhandleren sørger for en klageprocedure, der har fået tilstrækkelig offentliggørelse, og vil behandle en klage i overensstemmelse med denne klageprocedure.
  2. 2. En forbruger, der har opdaget mangler i gennemførelsen af en kontrakt, skal straks indsende eventuelle klager til forhandleren, fuldstændigt og med klare beskrivelser.
  3. 3. Et svar på klager, der indsendes til forhandleren, vil blive givet inden for en periode på 14 dage, beregnet fra modtagelsesdatoen. Hvis det forventes, at en klage kræver længere behandlingstid, vil forhandleren svare inden for 14 dage, bekræfte modtagelsen og angive, hvornår forbrugeren kan forvente et mere udførligt svar.
  4. 4. En klage over et produkt, en tjeneste eller forhandlerens service kan også indsendes via en klageformular på forbrugerens side af Thuiswinkel.org's hjemmeside, www.thuiswinkel.org
    Klagen sendes derefter både til den pågældende forhandler og Thuiswinkel.org.
  5. 5. Forbrugeren skal give forhandleren en periode på mindst 4 uger til at løse klagen i fælles konsultation. Efter denne tidsperiode bliver klagen til en tvist, der er underlagt tvistbilæggelsesordningen.

Artikel 17 - Tvister

  1. 1. Kontrakter indgået mellem en forhandler og en forbruger, der er underlagt disse generelle vilkår og betingelser, er kun underlagt hollandsk lovgivning.
  2. 2. Tvister mellem en forbruger og en forhandler om indgåelsen eller udøvelsen af kontrakter vedrørende produkter og tjenester, der leveres af denne forhandler, kan indbringes for Thuiswinkel Disputes Committee, P.O. Box 90600, 2509 LP i Haag (www.sgc.nl), af enten forbrugeren eller forhandleren, med behørig hensyntagen til det, der er fastsat nedenfor.
  3. 3. Tvistudvalget behandler kun en tvist, hvis forbrugeren først har indgivet sin klage uden forsinkelse til forhandleren.
  4. 4. Hvis klagen ikke fører til en løsning, skal tvisten indbringes for Tvistudvalget senest 12 måneder efter, at forbrugeren har indgivet klagen til forhandleren.
  5. 5. Hvis en forbruger ønsker at indbringe en tvist for Tvistudvalget, er forhandleren bundet af dette valg. Forbrugeren meddeler forhandleren dette først.
  6. 6. Hvis en forhandler ønsker at indbringe en tvist for Tvistudvalget, skal forbrugeren angive som svar på en skriftlig anmodning fra forhandleren, om han er kontraheret, eller foretrækker, at tvisten behandles af den kompetente domstol. Hvis forbrugeren ikke angiver sit valg til forhandleren inden for en periode på fem uger, har forhandleren ret til at indbringe tvisten for den kompetente domstol.
  7. 7. Afgørelser fra Tvistudvalget er underlagt de betingelser, der er fastsat i Tvistudvalgets regler. Afgørelser fra Tvistudvalget har form af bindende råd.
  8. 8. Tvistudvalget behandler ikke en tvist - eller vil afslutte deres indgriben - hvis forhandleren har fået indrømmet en betalingshenstand, gået konkurs eller reelt har afsluttet erhvervsaktiviteter, før udvalget behandlede tvisten under en session og afsagde en endelig afgørelse.
  9. 9. Hvis der ved siden af Thuiswinkel Disputes Committee findes et andet kompetent tvistudvalg, der er anerkendt eller tilknyttet Disputes Committee Foundation for Consumer Affairs (SGC) eller Complaints Institute Financial Services (Kifid), vil Thuiswinkel Disputes Committee have kompetence for tvister, der primært vedrører salgsmetoden eller levering af tjenester på afstand. For alle andre tvister vil dette være det andet tvistudvalg, der er anerkendt af SGC eller tilknyttet Kifid.

Artikel 18 - Filialgaranti

  1. 1. Thuiswinkel.org garanterer opfyldelsen af forpligtelserne fra sine medlemmer i forhold til bindende råd, der pålægges dem af Thuiswinkel Disputes Committee, medmindre medlemmet beslutter at indbringe det bindende råd for en domstol til verifikation inden for to måneder efter datoen for denne rådgivning. I tilfælde af domstolsverifikation ophører suspensionen af garantien, og garantien træder i kraft igen, når domstolens afgørelse bliver endelig og afsluttende, hvorved domstolen har erklæret, at det bindende råd har bindende virkning. Op til et maksimumbeløb på € 10.000 pr. bindende råd betaler Thuiswinkel.org dette beløb til forbrugeren. I tilfælde af beløb højere end € 10.000 pr. bindende råd betales beløbet på € 10.000. I det omfang beløbet overstiger € 10.000, har Thuiswinkel.org pligt til at gøre rimelige tilstrækkelige bestræbelser på at forfølge medlemmet for at opfylde det bindende råd.
  2. 2. Anvendelse af denne garanti kræver, at forbrugeren indgiver en skriftlig appel til Thuiswinkel.org og overdrager sit krav mod forhandleren til Thuiswinkel.org. I det omfang kravet mod forhandleren overstiger € 10.000, vil forbrugeren blive tilbudt mulighed for at overdrage sit krav mod forhandleren over € 10.000 til Thuiswinkel.org, hvorefter denne organisation vil forfølge betalingen af kravet i retten på sin egen titel og omkostninger.

Artikel 19 - Yderligere eller afvigende bestemmelser

Yderligere bestemmelser eller bestemmelser, der adskiller sig fra disse generelle vilkår og betingelser, må ikke være til skade for forbrugeren og skal optages skriftligt eller på en sådan måde, at forbrugerne kan opbevare dem på en let tilgængelig måde på et varigt medium.

Artikel 20 - Ændring af de generelle vilkår og betingelser for Thuiswinkel.org

  1. 1. Thuiswinkel.org ændrer kun disse generelle vilkår og betingelser efter konsultation med Forbrugerrådet.
  2. 2. Ændringer i disse vilkår og betingelser træder kun i kraft, efter at de er blevet offentliggjort på passende vis, med den forståelse, at hvor ændringer gælder i løbet af gyldigheden af et tilbud, vil den bestemmelse, der er mest fordelagtig for forbrugeren, have forrang.

Thuiswinkel.org
P.O. Box 7001, 6710 CB EDE, Holland.

Rettigheder kan kun afledes på baggrund af den hollandske version af disse generelle vilkår og betingelser.